ACT

Problemet er ikke dine følelser, men det som dine følelser får dig til at gøre! ACT handler om at være villig til at skabe et indholdsrigt og meningsfuldt liv.

ACT står for Acceptance & Commitment Therapy og placeres som 3. generations kognitiv adfærdsterapi og er en mindfulnessbaseret terapiform. ACT har sin livsforståelse fra filosofien og de mange videnskabelige data, der efterhånden forelægger. Det er en blanding af mange forskellige teoriretninger, og der ses også elementer af den buddhistiske filosofi/psykologi.

ACT har fokus på, at vi er åbne og villige for den realitet, at alt for store bestræbelser på at kontrollere, hvad vi føler og tænker, faktisk forhindrer os i at leve et indholdsrigt og meningsfuldt liv. Der opøves derfor en psykologisk fleksibilitet på de livsforhold, der nu engang gør sig gældende – det handler om en villighed til at føle hele registeret af følelser.

Målet er at lade tanker og følelser være og få fokus på at udvikle en accepterende, ikke-dømmende, medfølende og en kærlig samt venlig holdning til alle indre oplevelser – dette gælder også de uønskede. Målet er endvidere, at du over terapiforløbet reagerer på en mere fleksibel måde og accepterer, at der både er positive og negativer tanker og følelser, og du dermed genvinder evnen til at gå efter det, der virkelig betyder noget for dig. Der vil desuden blive skabt en bevidsthed og et nærvær omkring, hvad det vil sige at udleve dine personlige værdier. Det er, hvor du handler aktivt i forhold til dine værdier og mål og samtidig accepterer, at der på denne vej vil opstå følelser og tanker, som kan være ubehagelige, og som vil forsøge at trække dig i en anden retning, for netop at undgå ubehaget. ACT kan hjælpe dig med at udleve de vigtige personlige værdier, du har, og acceptere det ubehag, der til tider kan følge med.